woensdag 15 juni 2016

Google Classroom



Indien je behoort tot een G Suite For Education (Gafe) organisatie, is Google Classroom een aanrader.
(Nog geen G Suite? Starten kan hier, het is gratis)
Zeker indien je je studenten veelvuldig opdrachten laat indienen via Google Drive, behoud je via Classroom een veel beter overzicht over wie wat heeft ingediend.

Daarnaast kan je aan je lesgroepen ook makkelijk andere digitale opdrachten koppelen, bijvoorbeeld, een Quizlet, DocentEdu, Quizizz, Nearpod, ...
Ook dit zorgt voor een beter overzicht doordat je alles aan je studenten aanbiedt op één centrale plaats.

Download de handleiding als PDF

1 Een lesgroep maken
1.1 Aanmaken en benaming
1.2 Het dashboard
1.3 Het thema van je lesgroep instellen
1.4 Het tabblad 'over'
2 De drive map van je lesgroep
2.1 Drive map voor docent - student
2.2 Eigenaarschap van bestanden
3 Koppeling met Google agenda
4 Opdrachten, mededelingen en vragen plaatsen
4.1 Een mededeling
4.2 Een opdracht
4.2.1 Een opdracht toevoegen als een sjabloon
4.2.2 Een opdracht waarbij studenten zelf werk aanmaken en inleveren
4.2.3 Een Google Form toevoegen als opdracht
4.2.4 Materialen gemaakt met andere webtools toevoegen als opdracht
4.3 Een vraag
4.4 Berichten hergebruiken
5 Opdrachten inleveren, verbeteren en teruggeven
6 Studenten laten deelnemen aan lesgroepen
7 Varia
7.1 E-mailmeldingen ontvangen
7.2 Mededocenten uitnodigen
7.3 Lesgroepen verwijderen, archiveren en herstellen
7.4 De share to classroom extensie
7.5 Mentoren uitnodigen
8 Bronnen
9 Downloads

1 Een lesgroep maken

Om een 'lesgroep' te kunnen maken, moet je Gafe beheerder je hiervoor toestemming hebben gegeven.

Naar top

1.1 Aanmaken en benaming

Indien je naar https://classroom.google.com gaat en je klikt op het 'plusteken', zie je naast 'deelnemen aan een les' ook 'lesgroep maken' staan (zie je dit niet, dien je je beheerder te contacteren).


Vervolgens kan je de lesgroep een naam geven en eventueel een verdere omschrijving. Belangrijk is om goede afspraken te maken wat betreft de benaming van de Lesgroepen als je met een hele school/organisatie met Classroom aan de slag gaat.
De klasnaam (1) is verplicht in te vullen. Sectie en eventueel onderwerp (2) zijn optioneel.
Klik op 'maken', je lesgroep is klaar.


Naar top


1.2 Het dashboard

(1) Via het hamburger icoontje kan je snel navigeren naar een andere lesgroep. Maar wat ook handig is, is de link 'werk': je krijgt als lesgever/student een overzicht van alle opdrachten met hun deadlines van alle lesgroepen waarbij je betrokken bent (zie ook 3 Koppeling met Google agenda);



(2) toont je de naam van je lesgroep en alle 'docenten' verbonden aan de klas;
(3) bij het openen van een klas, bevind je je standaard op het tabblad updates. Je ziet de mededelingen, opdrachten, ... die gepubliceerd zijn. In principe, de meest recente bovenaan;
(4) Onder het tabblad 'leerlingen' vind je terug wie er allemaal als student deelneemt aan je lesgroep. Je kan er ook studenten uitnodigen om deel te nemen (zie 6 Leerlingen uitnodigen voor je lesgroep);
(5) Onder het tabblad 'over' kan je bepaalde materialen koppelen aan je lesgroep, een docent toevoegen, de gekoppelde drive map openen, ... (zie verder 1.4 Het tabblad 'over');
(6) Alle taken die dienen ingeleverd te worden binnen een periode van een week, worden hier getoond. Wil je ze allemaal tonen, klik op 'alles weergeven';
(7) Geeft je een overzicht van de 'onderwerpen' in een Classroom: klik je op een dergelijk label, openen alleen de mededelingen, opdrachten, ... die dit label toegewezen kregen;
(8) Een verwijderde post is niet meer zichtbaar in de stream. Als docent, kan je deze toch nog terug tonen: ze zijn niet meer 'actief' of bruikbaar, je kan ze ook niet 'herpubliceren'. Berichten die verwijderd zijn, verdwijnen definitief na 30 dagen;
(9) Voeg een opdracht, mededeling, vraag, ... toe aan je lesgroep (zie verder 4 Opdrachten, mededelingen en vragen plaatsen)
(10) Je kan het thema (foto en kleuren) aanpassen via 'thema selecteren' of zelf een 'foto uploaden' (zie 1.3 Het thema van je lesgroep instellen).



Naar top

1.3 Het thema van je lesgroep instellen

Het is mogelijk het uiterlijk van je lesgroep aan te passen aan je persoonlijke voorkeur.
Dit kan door een aangeboden thema te selecteren of een eigen foto te uploaden (1).
Kies tussen één van de aangeboden afbeeldingen (2) en vervolgens voor 'lesgroepthema selecteren (3).
De afbeelding zal bovenaan je lesgroep verschijnen, kleurcombinaties worden aangepast aan de afbeelding. Dit kan je niet zelf instellen.
NB: indien je kiest voor foto uploaden: deze moet minstens 800 pixels breed en 200 hoog zijn.

Naar top


1.4 Het tabblad 'over'

Dit onderdeel (1) wordt al eens over het hoofd gezien, maar heeft een aantal interessante mogelijkheden.

Je kan een extra titel of beschrijving weergeven (2). Dit lijkt me alleen nuttig, als de benaming van je lesgroep eerder een code is, klasnummer, ... dan kan hier een meer inhoudelijke betekenis gegeven worden aan de lesgroep.
Indien deze lesgroep een vast 'lokaal' heeft, kan je dat hier aangeven (3).
Het is mogelijk om meerdere docenten te koppelen aan je lesgroep. Een collega hiervoor uitnodigen doe je hier (4). Zie ook 7.2 Mededocenten uitnodigen
Van alle 'deadlines' (=inleverdatums van opdrachten) worden agenda-items gemaakt: in je lesgroep/classroom zelf (5) en (nog interessanter) in je Google Agenda (6). Daar wordt een nieuwe agenda toegevoegd, met de naam van je lesgroep (zie verder 3 Koppeling met Google agenda).
Zodra je een lesgroep aanmaakt, wordt hiervoor automatisch een map voorzien in je Google Drive, met dezelfde naam. Je vindt die terug in je 'Mijn Schijf' of kan ze rechtstreeks van hier openen (9) (zie verder 2 De drive map van je lesgroep).
Het kan zinvol zijn, om bepaalde materialen (bijlages, filmpjes, drive bestanden, links, ...) die te allen tijde gelden voor een lesgroep, toe te voegen. Denk aan een studiewijzer, een cursus, competentieoverzicht ... (8).
Sla op, zodra je instellingen in orde zijn (7).



2 De Drive map van je lesgroep

Van iedere lesgroep wordt er automatisch een gelijknamige map gemaakt in je Drive:
- bij jou, als 'maker' van de klas;
- bij iedere student die deelneemt aan je klas.

Naar top

2.1 Drive map voor docent - student

De map van de lesgroep, heeft dus dezelfde benaming (1).Voor iedere opdracht die jij als docent maakt, wordt een submap gemaakt in deze map (2). Indien je een opdracht maakt, waarbij voor iedere student een kopie van die opdracht voorzien wordt (zie 4 Opdrachten, mededelingen en vragen plaatsen) vind je alle exemplaren in die respectievelijke submap terug.
Deze manier van werken, verloopt vlotter dan wanneer er (zonder Classroom) bestanden gedeeld, gekopieerd, versleept, ... dienen te worden.

NB In de map 'Templates - DO NOT EDIT' zit het 'origineel' bestand dat je met je studenten gedeeld hebt. Je wijzigt dit in principe niet om verschillende versies van de opdracht te vermijden (studenten hebben dan een ander exemplaar dan de oorspronkelijk door jou gedeelde versie).


Voor de student wordt een identieke map gemaakt (1). Hij krijgt geen submappen, maar van iedere opdracht die met hem gedeeld wordt, een exemplaar in zijn hoofdmap.

Naar top


2.2 Eigenaarschap van bestanden

Van zodra studenten een versie maken van je opdracht, worden zij 'eigenaar' van deze kopie.
Van het ogenblik dat ze de opdracht 'inleveren' (zie ook 5 Opdrachten inleveren, verbeteren en teruggeven), wordt de docent 'eigenaar', de student krijgt dan de status 'weergeven' en kan er niet meer in werken.

3 Koppeling met Google agenda

Van zodra je een Google Lesgroep maakt met opdrachten die tegen een bepaalde datum moeten ingeleverd worden (zie ook 4 Opdrachten, mededelingen en vragen plaatsen), wordt hiervoor automatisch een kalender aangemaakt:

- Binnen Google Classroom zelf;
- In de Google Agenda van de docent en de gekoppelde studenten.

Binnen Classroom zelf, vind je niet alleen een agenda overzicht, maar ook alle to-do opdrachten van alle lesgroepen waaraan je verbonden bent.

De agenda in je lesgroepen, kan je enerzijds bereiken via het 'Tabblad over'


Maar ook via het hamburger icoontje links bovenaan > agenda


Het overzicht ziet er als volgt uit: een standaard indeling per week. Met de mogelijkheid alle taken van alle lesgroepen te tonen, of te filteren op lesgroep.


Erg interessant vind ik het overzicht 'werk' (beschikbaar voor docent én student, op deze afbeelding de versie van docent).
Je ziet een oplijsting van alle taken in het verschiet en welke voorbij zijn. Te filteren op lesgroep.
Klik op het hamburgericoontje links boven > werk (1). Toon alle of bepaalde lesgroepen (2). Filter op wat je reeds beoordeeld of nog niet beoordeeld hebt (3) (Bij studenten is dit 'nog doen' en 'klaar').


Om de afspraken te zien in je Google Agenda open je deze.
Aan de linkerzijde zie je de aurtomatisch aangemaakte agenda met dezelfde naam als je lesgroep (1). Hoe het overzicht er uitziet, bepaal je zelf door de dag-, week-, maandinstellingen ... (2).


Naar top

4 Opdrachten, mededelingen en vragen plaatsen

Er zijn 3 types content die je kan plaatsen:

- een mededeling;
- een vraag;
- een opdracht.

Daarnaast is er de optie om een bericht uit deze of een andere lesgroep, te gaan hergebruiken.
Om een nieuw item te plaatsen, klik je op het plusteken > maak je keuze.


Naar top

4.1 Een mededeling

Een mededeling is wat het woord zegt, maar volgens mij vooral het delen van materialen met je studenten.
Geef je mededeling een titel (1).
Vervolgens heb je de handige optie om een bericht meteen in meerdere Classrooms te plaatsen. Ideaal als je hetzelfde geeft in meerdere klassen (2).
Je kan vervolgens kiezen, of de post beschikbaar dient te zijn voor al je leerlingen, of voor enkele (3).
Deze optie verdwijnt als je bij (2) hebt gekozen om de post in meerdere lesgroepen te publiceren.
Het toekennen van 'onderwerpen' (4) is zeker een aanrader als er veel berichten en opdrachten in je stream gaan verschijnen. Door op een onderwerp te klikken (zie ook 1.2 Het dashboard, puntje 7) verschijnen immers alleen de opdrachten met dit label.
Je kan verscheidene materialen linken aan je mededeling. En ook meerdere per bericht. Een offline bijlage, een drive bestand, Youtube filmpje of een link (5).
Je kan ook materialen apart verwijderen (6).
Een post wordt automatisch opgeslagen en kan in z'n geheel verwijderd worden (7).
Bij 'plaatsen' (8) kan je kiezen voor direct 'plaatsen', 'concept opslaan' (ongepubliceerd en alleen zichtbaar voor (alle) docenten) of 'planning'. Bij deze laatste optie geef je een toekomstig tijdstip in waarop de post automatisch zichtbaar zal worden.


Naar top


4.2 Een opdracht

Een opdracht is dat weer content waarmee je wil dat de student aan de slag gaat en vaak tegen een bepaalde datum.

Opdrachten kunnen onder verschillende vormen aangemaakt vormen.

Naar top


4.2.1 Een opdracht op basis van een sjabloon

Dit wil zeggen: als de student op deze opdracht klikt, wordt er automatisch een kopie van het bestand in zijn of haar Google Classroom drive map. Dus iedere student krijgt een eigen versie van jouw sjabloon en werkt dus individueel in zijn eigen exemplaar.
- maak/plaats eerst de opdracht in je Google Drive: kan een Google Docs, Spreadsheet, Presentatie zijn ...;
- klik op plusteken > opdracht maken;
- net zoals bij mededelingen, geef je je opdracht een naam (verplicht) en eventueel instructies (optioneel) (1). Plaats je opdracht in één of meerdere lesgroepen. Wijs ze toe aan één, enkele of alle studenten (2). Indien je meerdere lesgroepen aanvinkt, is de opdracht standaard voor alle leerlingen. Je kan dan niet differentiëren.
Net zoals bij mededelingen, kan je 'onderwerpen' toevoegen aan je opdracht: een soort 'label' (3). Dit is zeker aangewezen in lesgroepen met vele posts. Door op een label te klikken, worden alleen de opdrachten met dat label getoond. Bijvoorbeeld een vak, inhoud, semester, ...
Je kan aan de opdracht een inleverdatum (4) koppelen. Leerlingen krijgen deze data in hun agenda, ze worden in het updates-scherm verwittigd van aanstaande opdrachten.
Als leerkracht krijg je een melding van te laat ingeleverde opdrachten.
Koppel vervolgens het bestand dat als sjabloon voor de opdracht dient aan de post (5). In principe kan dit een afbeelding, PDF, Word bestand, ... zijn. Maar meestal gaat het wellicht om een Google Document, zo ook in het voorbeeld.



Zoek het bestand dat je wil toevoegen (1). Dat kunnen er meerdere tegelijk zijn (2) (ctrl-toets gebruiken) en toevoegen (3).


Kies nu 'een exemplaar maken voor elke leerling': als studenten op je opdracht klikken, wordt er automatisch een apart exemplaar van de opdracht gemaakt in hun drive map (1).
Net zoals bij mededelingen, kan je een opdracht voorlopig opslaan als concept, plaatsen in de toekomst of direct plaatsen (2).

Let op: indien je een opdracht eenmaal geplaatst, daarna weer opent om te bewerken, heb je de optie 'een kopie maken voor iedere leerling' niet meer. Dit dien je dus te doen voordat je de opdracht opslaat.



Zodra studenten klaar zijn met hun werk/het bewerken van je sjabloon, klikken ze in het bestand op 'inleveren' (zie ook 5 Opdrachten inleveren, verbeteren en teruggeven).

Naar top


4.2.2 Een opdracht waarbij studenten zelf werk inleveren

Hiermee wordt bedoeld: je biedt je studenten bronnen, instructies, een cursus, filmpjes, ... aan, maar geen sjabloon.
Op basis van de instructies en materialen, maken ze zelf een bestand (document, presentatie, filmpje, ... wat dan ook) om in te leveren.

Je gaat hetzelfde te werk als hierboven, alleen plaats je je materialen met als kenmerk 'leerlingen kunnen bestand bekijken'.
(NB je kan het bestand ook instellen op 'leerlingen kunnen bestand bewerken' => alle leerlingen aan wie het bestand toegekend kunnen in het door jou geplaatste origineel werken).



Leerlingen gaan dan vervolgens zelf materialen koppelen bij jouw opdracht.
Ofwel voegen ze bestaande materialen toe (link, film, uit Drive).
Of ze maken rechtstreeks een nieuwe presentatie, document, spreadsheet, ... via 'maken' (1).
Vervolgens geeft de student aan dat de opdracht 'klaar' is (2).


Naar top


4.2.3 Een Google form toevoegen als opdracht

Google Formulieren vormen naast een degelijke manier om bevragingen te organiseren, ook een goede tool om een test, opdracht, ... te maken voor je studenten.

Het is mogelijk om deze te koppelen als opdracht aan Classroom. Het interessante is, dat wanneer je studenten het formulier 'inleveren' de opdracht meteen gemarkeerd wordt als 'klaar'.

Je koppelt een form op twee manieren, door te kiezen voor het plusteken > opdracht maken (1).
  • Je kopieert en plakt de link van het formulier (3);
  • Je voegt het formulier toe via het Drive icoontje (2).
Het resultaat is hetzelfde.
Zoals bij iedere opdracht, kan je deze plannen voor latere publicatie.


4.2.4 Materialen uit webtools van derden toevoegen als opdracht

We denken hier aan (onder andere) QuizletDocentEduQuizizzNearpod, ...
Voor de meeste tools, betekent dit, dat zodra je op 'share' klikt, je de optie krijgt om rechtstreeks in een Google Classroom lesgroep te plaatsen.

Verder zijn er (kleine) opties, verschillend van tool tot tool.

In sommige tools, dien je om je materialen te publiceren (denk aan DocentEdu) klasgroepen te maken in die tool. Door de classroom knop, kan dit eenvoudig op basis van de lesgroepen die je daar al hebt gemaakt. Zo bespaar je werk en komen de groepen die je hanteert overeen in zowel classroom als DocentEdu.

Je kan natuurlijk van iedere quiz, waarvan je een link kan delen, deze plakken in Google Classroom. Maar de verbinding tussen de beide, maakt dit makkelijker plus er zijn die kleine extra's.

Wat zeker een voordeel is, is dat je op deze manier steeds van op 1 locatie start, namelijk Google Classroom, om je verschillende opdrachten quizzes, ... te openen. Zo blijft het voor de student (en jezelf) overzichtelijk.

4.3 Vragen toevoegen

Bij 'vragen toevoegen' moet je je niet voorstellen dat je een volledige quiz, test, ... kan maken. Daarvoor die je externe materialen te koppelen zoals beschreven in 4.2.3 en 4.2.3.

Het gaat hier meer om een stelling, waar studenten hun mening op kunnen geven, eventueel kunnen reageren op mekaar opinie, antwoord, ...

(1) Klik op het plusteken > vraag stellen;
(2) Bepaal voor welke lesgroep, en/of welke leerlingen in een lesgroep, de vraag bedoeld is;
(3) Stel de vraag, plaats de stelling, geef optioneel instructies;
(4) Stel (eventueel) in tot wanneer antwoorden mogelijk is;
(5) Geef zo nodig een onderwerp op (onderwerpen zijn een soort van 'label' dat je toekent aan een vraag, mededeling, opdracht, ... Deelnemers aan je klasgroep kunnen 'zoeken' op dit label, om sneller relevante posts terug te vinden);
(6) Je kan kiezen tussen 'meerkeuze' en 'kort antwoord' (er is geen goed-fout optie, het gaat om een opinie, mening, ...).
Indien je kiest voor 'kort antwoord', kan je instellen of leerlingen hun antwoord kunnen bewerken (7) en of ze op elkaars antwoord kunnen reageren (7).
Indien je kiest voor 'meerkeuze' is de enige extra optie of men elkaars antwoord kan zien (leerlingen kunnen het lesgroepoverzicht zien). Leerlingen kunnen dan hun antwoord nooit bewerken. Ze zien de hoeveelheid stemmen op een bepaald antwoord, maar niet wie wat gekozen heeft.
(8) Koppel eventueel materialen: een opinietekst, filmpje, ... waarop studenten zich kunnen baseren
(9) Stel de vraag of bepaal een latere publicatiedatum.



De leerlingen zien je stelling als volgt ...
Het 'oog' maakt de leerlingen er op attent dat anderen hun antwoord kunnen zien (1).
Door op (2) te klikken, kan de student de antwoorden van klasgenoten tonen en er op reageren.
Bij (3) 'antwoord', zien leerlingen of iemand gereageerd heeft op hun antwoord en hoe vaak.
Indien ingesteld, kan de leerling zijn eerder gegeven antwoord bewerken (4): alleen in geval van 'kort antwoord'.



4.4 Berichten hergebruiken

Je kan reeds gebruikte opdrachten, mededelingen, ... opnieuw plaatsen (een nieuwe versie ervan) over lesgroepen heen.
Dit kan je heel wat tijd besparen.

Concreet: Je hebt in een lesgroep anno 2016 een opdracht gebruikt, je wil deze in een andere lesgroep het daarop volgende semester opnieuw hanteren zonder helemaal opnieuw te moeten beginnen.
De gegevens van klaar, te laat, scores, ... van de 'oude' lesgroep worden niet overgenomen.

(1) Klik op het plusteken > bericht hergebruiken
(2) Kies de lesgroep waaruit je een bestaand bericht wil hergebruiken
(3) Selecteren


(1) Selecteer het gewenste bericht, in dit geval een opdracht
(2) Wil je alle aan de opdracht gekoppelde materialen mee kopiëren? (in een volgende stap kan je er nog één of meerdere verwijderen)
(3) Opnieuw gebruiken


Je krijgt nu eigenlijk alle opties die je bij een 'gewone' opdracht ook zou hebben.
je kan de titel aanpassen en de deadline, extra lesgroepen selecteren voor plaatsing, nog materialen toevoegen naast het originele ...

Je bericht wordt nu hergebruikt, maar op het vlak van inleveren, scores, ... begin je met een propere lei.


5 Opdrachten inleveren, verbeteren en teruggeven

Anders dan bij 'gewoon' gebruik van Google Drive, waarbij je deze hanteert om opdrachten te laten maken, heb je dankzij Classroom een beter overzicht van wie wat reeds heeft ingeleverd.
Tevens heb je een goed overzicht van wie nog niet of te laat heeft 'afgegeven'.
Er is ook een (beperkte) mogelijkheid om te scoren.
Plus, als de student inlevert, komt zijn bestand automatisch op 'weergeven' te staan, zodat het voor hem eigenlijk 'bevroren' is.

Naar top

5.1 Inleveren

Inleveren kan de student eigenlijk op twee plaatsen.
In de opdracht zelf ...


Of vanuit Classroom ... door de opdracht te 'openen' in het startscherm: daar zijn de mogelijkheden uitgebreider en kunnen nog extra materialen toegevoegd worden, een privé-notitie gekoppeld worden, ...


Naar top

5.2 Klaar, te laat (klaar)

Als je als docent de opdracht 'opent' vanuit het startscherm, zie je het 'werk van de leerlingen' (1). Bij iedere student staat voor die bepaalde opdracht, zijn 'status' (2). Hier zijn drie mogelijkheden:
- Klaar, de student heeft ingeleverd en binnen de gestelde termijn;
- Te laat klaar, de student heeft ingeleverd maar buiten de deadline;
- Te laat, de vooropgestelde datum is voorbij en het werk is nog steeds niet ingeleverd.

Je kan de opdracht van een individuele student openen (3) of de map waarin de opdrachten van al je studenten staan (4).


Naar top

5.3 Wie is wanneer eigenaar van een opdracht

- de student is van start gegaan met de opdracht: hij is eigenaar. Docent kan 'bewerken';
- de student levert de opdracht in: de docent is 'eigenaar', de student kan alleen 'weergeven';
- de docent geeft de opdracht terug: student wordt weer 'eigenaar' de docent kan weer 'bewerken'

NB: de student kan steeds kiezen voor 'inleveren ongedaan maken' ... dit kan je niet vermijden als docent.


5.4 Verbeteren en teruggeven

Je kan de opdrachten vervolgens verbeteren. Ofwel door ze te openen vanuit Classroom per student (1) of door de map te openen in Drive waar de opdrachten van alle studenten staan (2).
Maak je aantekeningen in het bestand, voeg opmerkingen toe, ...
Dan kan je als je dat wil een score geven aan het werk: bovenaan selecteer je 'op hoeveel' de opdracht gaat, achter iedere student geef je het cijfer in (3).
Klaar met verbeteren? Vink dan de gewenste student(en) aan en kies voor 'teruggeven' (4).


Je krijgt vervolgens nog de kans een woordje feedback toe te voegen.



In het statusoverzicht zijn alle teruggegeven opdrachten als dusdanig gemarkeerd.


Ook de student ziet in zijn startscherm dat de opdracht werd teruggegeven.


Indien hij ze opent ziet hij zijn score (1) kan vervolgens verbeteringen aanbrengen en de opdracht (volgens afspraak) terug inleveren (2).



6 Studenten laten deelnemen aan een lesgroep

De meest eenvoudige manier, is om studenten naar classroom.google.com  te laten gaan.
Daar klikken ze op het 'plusje' bovenaan (1) en geven de lesgroepcode in.


De lesgroepcode vind je als docent onder het tabblad 'leerlingen' (1). In dit geval geeft de student ug4ygum in als code (2).

- Je kan deze code resetten (opnieuw instellen): de oude werkt niet meer, er wordt een nieuwe gegenereerd;
- Je kan de code uitschakelen, zonder dat er een nieuwe wordt gevormd.

NB In beide gevallen blijft de lesgroep toegankelijk voor mensen die de oude code reeds hadden ingegeven. Ze werkt alleen niet meer voor nieuwe inlogpogingen. Zie 7.3 Lesgroepen verwijderen, archiveren en herstellen

Via (3) bepaal je of studenten kunnen reageren op berichten, en/of zelf berichten kunnen plaatsen. Je kan dit ook alleen aan de docenten toelaten.



Je kan ook leerlingen uitnodigen rechtstreeks in Classroom via het tabblad leerlingen > leerlingen uitnodigen.
In een soort 'mail' verstuur je dan de uitnodigingen naar de respectievelijke deelnemers.




7 Varia


7.1 E-mailmeldingen ontvangen

Je kan instellen of je al dan niet meldingen wil ontvangen. Dit wil zeggen: mails van updates in al je lesgroepen ... Je ziet zo niks over het hoofd, maar als je echt veel lesgroepen hebt ...
Meldingen instellen per lesgroep gaat helaas niet.

Klik op het hamburgericoontje in je dashboard > instellingen > vink aan of uit.



7.2 Een mededocent uitnodigen

Je kan mededocenten uitnodigen. Zij kunnen grosso modo hetzelfde als de primaire docent, maar:

- de primaire docent blijft eigenaar van bestanden;
- de primaire docent kan als enige een lesgroep verwijderen;
- de primaire docent kan niet verwijderd worden;
- privé berichten functie: als een student een privé bericht maakt in classroom, kan dit door alle docenten gelezen worden. Wil de student alléén een bepaalde docent bereiken, zal hij deze een mail moeten sturen.



7.3 Groepen verwijderen en archiveren

- Een groep archiveren: beetje vergelijkbaar met 'bevriezen'. Zowel de docenten als de studenten kunnen de groep nog openen, bekijken, ... Maar er kan niets meer gewijzigd worden. De Google Drive map is nog steeds bereikbaar. Je kan een groep terug 'herstellen' zodat er weer in gewerkt kan worden;
- Een groep verwijderen: de groep is niet meer bereikbaar, noch voor de docent, noch voor de student. Dit proces is onomkeerbaar. de Google Drive map blijft wel beschikbaar en bereikbaar.

Archiveren doe je vanuit het Classroom startmenu. Klik op de verticale drie puntjes van een lesgroep > archiveren.


Je kan alleen gearchiveerde groepen verwijderen.
Klik in het startscherm van Classroom op het hamburgericoontje > gearchiveerde lesgroepen


In gearchiveerde lesgroepen, klik op de drie puntjes > verwijderen.
Je ziet ook hier de optie om te herstellen, zodat de lesgroep weer in gebruik kan genomen worden.



7.4 De share to classroom extensie

Met deze extensie heb je twee extra functies:

- je bevindt je op een website en wil deze meteen delen in een lesgroep: klik op de extensie en kies je lesgroep om het bericht te plaatsen als opdracht, mededeling;
- in een klassituatie: je leerlingen aan hun laptop/pc. Je bevindt je op een website. Klik op de extensie, kies de lesgroep en vervolgens delen met je leerlingen. De website zal 'gepusht' worden naar alle schermen van de leerlingen, zodat iedereen op dezelfde site zit.

NB dit is een Chrome extensie, alle leerlingen dienen de extensie eveneens geïnstalleerd te hebben.


7.5 Mentoren

Mentoren zijn personen die je aan een leerling in een lesgroep kan koppelen.
Denk bijvoorbeeld aan één van de ouders.

Deze personen krijgen e-mailmeldingen, over het geleverde werk van de student, opdrachten die werden ingeleverd, aankomende opdrachten.

Deze personen dienen niet in het bezit te zijn van een mailadres van de organisatie, noch van een Gmail adres.

Menstoren uitnodigen, doe je onder het tabblad 'leerlingen' (1). Vervolgens klik je op 'mentoren uitnodigen' en geef je het e-mailadres van de mentor op (2). Je kan dit dus doen voor alle of slechts enkele van je leerlingen.
Zodra je dit doet, zal de lesgroep automatisch opgenomen worden in de e-mailoverzichten voor ouders/verzorgers (3).
Je kan een voorbeeld bekijken van een dergelijk overzicht (4).
Van hieruit kan je ook alle gekoppelde menstoren een mail sturen (5).


De mentor ontvangt een mail, waarin hij zijn mentorschap kan aanvaarden.
Zodra hij dit doet, kan hij bepalen hoe vaak hij op de hoogte wil gehouden worden (1) en zichzelf eventueel 'ont-mentoren' (2).


NB Ook de student wordt ervan verwittigd dat er een mentor aan hem toegevoegd werd.


8 Bronnen

Classroom Help. (2016).Support.google.com. Retrieved 13 June 2016, from https://support.google.com/edu/classroom/?hl=nl#topic=6020277


Een bericht opnieuw gebruiken - Classroom Help. (2016).Support.google.com. Retrieved 15 June 2016, from https://support.google.com/edu/classroom/answer/6272593?hl=nl


Een lesgroep archiveren - Classroom Help. (2016). Support.google.com. Retrieved 16 June 2016, from https://support.google.com/edu/classroom/answer/6149813?hl=nl&ref_topic=6163300


Over e-mailoverzichten voor mentoren - Classroom Help. (2017). Support.google.com. Retrieved 16 January 2017, from https://support.google.com/edu/classroom/answer/6386354?hl=nl



9 Downloads