vrijdag 29 april 2016

Quizlet



Quizlet is een uitermate geschikte tool om studenten begrippen, synoniemen, talen, definities, hoofdsteden ... Te laten instuderen.
Mits wat creativiteit is eigenlijk alles met een exact/kort antwoord mogelijk.

Bovendien is de tool voor de maker/leerkracht laagdrempelig.


1 Inloggen en account


1.1 Betaalde en gratis accounts

Quizlet biedt een 'free' versie en betaalde accounts aan.

Een teacher account (= de betaalde) account, kost per jaar 24.99 dollar (tot 49.99 dollar voor 3 jaar)
(Indien je eenmaal een betaalde account hebt, kan je anderen uitnodigen om ook een 'teacher' te worden. Indien men dat doet met jouw uitnodiging, krijg je tot 5 jaar gratis Quizlet Teacher).

Een Quizlet Plus account, kost 14.99 dollar per jaar (tot 34.99 dollar voor 3 jaar).

Voordelen van de betaalde accounts:
- geen advertenties (teacher en plus);
- eigen afbeeldingen toevoegen (teacher en plus);
- onbeperkt aantal klassen maken en opvolgen (teacher), 'free account' geeft recht op maximaal 8 klassen.

Naar top

1.2 Inloggen

Je kan een volledig nieuwe account aanmaken, maar ook inloggen met je Facebook en Google Account. In het voorbeeld de stappen te volgen met een Google Account.

Klik op 'Google Sig in/up'.


Geef toestemming voor de koppeling. Je kan hier niets wijzigen of instellen.

Geef je geboortedatum en gebruikersnaam in. je kan je gebruikersnaam achteraf slechts één keer aanpassen.
NB: als je een leeftijd jonger dan 22 ingeeft, krijg je de keuze tussen een teacher/student account niet. Je kan dan bijvoorbeeld 'Quizlet Live' niet laten spelen.
In onderstaand voorbeeld, zie je de keuze niet.


Er wordt je meteen aangeboden over te gaan tot een aankoop, maar laten we in eerste instantie verder gaan met de free account.


Naar top

2 Het dashboard

Het dashboard opent zich in principe in 'latest activity' (1): je ziet wat er de laatste tijd allemaal gebeurd is met je studie-activiteiten.
Indien je een reeks 'sets' (zo heet een gemaakte oefening) hebt gemaakt, vind je die hier terug (2).
Via 'settings' (3) en ook door rechtsboven (7) op je naam te klikken, kan je de instellingen van je account aanpassen: wachtwoord wijzigen, profielfoto aanpassen, upgraden, ...

Om orde te scheppen in je sets, kan je deze ordenen in mappen (5). Sets die bijvoorbeeld allemaal bij een bepaald onderwerp horen.
Hetzelfde geldt voor klassen (5): maak groepen van studenten om de resultaten/voortgang makkelijker op te volgen.
De 'help functie' vind je zowel terug onder je accountnaam (7) als bij (6).
Via 'Search Quizlet' (8) tenslotte kan je op zoek gaan naar door anderen gemaakte sets.


3 Een set maken

Eén van de mooie zaken aan Quizlet is het gemak waarmee je sets aanmaakt: je geeft gewoon twee kolommen van termen, begrippen, ... in en Quizlet doet de rest. Dit wil zeggen: maakt er een zestal verschillende soorten oefeningen van.

3.1 Zelf termen ingeven

Kies in het dashboard voor 'create a new set'.


Vervolgens geef je je set een naam en eventueel een beschrijving (1). Je kan dan starten met het ingeven van de termen links en de bijhorende definitie rechts (2).
In principe herkent Quizlet dadelijk je taal en je kan deze dan aanduiden (3). Het voordeel hiervan is dat je bepaalde aan de taal verbonden speciale leestekens aangeboden krijgt. Je kan de taal ook zelf instellen.
Ook met je free account kan je afbeeldingen toevoegen, maar alleen afbeeldingen die in de Quizlet bibliotheek terug te vinden zijn (4). Wil je werken met eigen afbeeldingen, dien je je een betaalde account aan te schaffen.
Indien je niet voldoende rijen hebt klik je op de 'plus' (6). Ben je klaar op 'create' (7).
Via (5) bepaal je wie wat kan zien en wie eventueel je Quizlet set kan bewerken. Zie 3.2 Wie kan een set bekijken en/of bewerken.


Naar top

3.2 Wie kan een set bekijken en/of bewerken

Standaard kan iedereen je set spelen (Everyone) en niemand bewerken (Just me).
Wijzig dit door te klikken op (5) in vorige afbeelding: één van beide 'changes'.
Je kan voor beide een wachtwoord vereisen.
Ook is het mogelijk, dat alleen leden van een bepaalde klas, je set kunnen spelen en/of bewerken. Hiervoor moet je natuurlijk eerst klassen maken (zie 5.2 Klassen maken).



3.3 Termen importeren

Heb je in een spreadsheet of document reeds termen en hun bijhorende definities, kan je deze mits kopiëren en plakken toevoegen aan Quizlet.

Kies in het dashboard 'Create a study set'. Rechts bovenaan, rechts bovenaan kies je vervolgens voor 'Import'.


Je gaat naar de spreadsheet, het document, ... waar je termen staan, in dit geval een Excel bestand. Kopieer de rijen/kolommen.


Plak de gegevens in het venster dat verschijnt na het klikken op 'import'. Indien je kopieert en plakt zoals in het voorbeeld is 'tab' en 'new line' (2) correct voor een juiste indeling. Dit zie je steeds in de 'preview' (3).
NB via 'custom' kan je zelf bepalen welk teken of welke aanslag (spatie) tussen de termen bepaalt of er een nieuwe lijn, kolom, ... gemaakt wordt.



4 Studenten laten deelnemen


4.1 De link delen

Indien je de stappen om een study set aan te maken hebt doorlopen, vind je deze terug onder 'your study sets' (1) in het dashboard. Open vervolgens de gewenste set (2).


Bovenaan rechts zie je de knop 'share' (1).


Deel meteen op een sociaal medium (1), geef eventueel e-mailadressen in (2) of kopieer en plak de link (3) in een mail, in een bestand, een ELO, site, blog, ...
Opmerking: indien je de link gewoon deelt, mag je niets veranderd hebben aan de deel-instellingen van je set: deze moet dan op 'everyone' staan (dat is de standaardinstelling). Zie 3.1 Zelf termen ingeven



4.2 Een 'speelvorm' kiezen

Indien een student op de link klikt, krijgt hij de keuze tussen 6 vormen waarin hij de test kan afleggen:

(1) Flashcards: alsof hij een stapeltje kaartjes in zijn handen heeft, met aan de ene kant een term en aan de andere zijden bijv. de vertaling. Lees de term en draai het kaartje om door er op te klikken;
(2) Learn: een term wordt getoond, typ de bijhorende term in het invulveld. Het systeem geeft meteen aan of het antwoord goed/fout is;
(3) Speller: een term wordt voorgelezen, de student typt wat hij hoort (geschikt voor juiste schrijfwijzes van een vreemde taal);
(4) Test: Quizlet maakt van je ingegeven termen MC vragen, invulvragen en goed/fout vragen. De student lost de test op, als hij ze inlevert krijgt hij zijn score te zien;
(5) Scatter: begrippen en termen staan door elkaar op het scherm, sleep de bij elkaar horende woorden 'op' mekaar. Indien je koppeling juist is, verdwijnen de woorden. Maak het scherm zo snel mogelijk leeg;
(6) Gravity: Een begrip komt als een 'meteoor' naar beneden, typ de juiste term in alvorens de meteoor op de aarde crasht.



4.3 Klassikaal spelen: Quizlet Live (beeld docent)

'Quizlet Live' is op het moment van schrijven nog in 'beta'. Dus mogelijks verloopt niet alles vlekkeloos (29/4/2016).

Voorwaarden om Quizlet Live te kunnen spelen:
  • er zijn minstens 6 deelnemers;
  • iedere deelnemer heeft een laptop, smartphone, tablet ...;
  • er is een internetverbinding, liefst WiFi: deelnemers moeten zich kunnen groeperen;
  • je set bestaat uit minstens 12 termen/koppels;
  • je hebt bij het aanmaken van je account aangeduid dat je een 'teacher' bent.
Klik als leerkracht (in dit geval zijn het niet de studenten die er op klikken) uiterst rechts op 'Live'.


Kies vervolgens 'Create game'.


Je verwijst de studenten op hun toestel naar de URL 'quizlet.live' (1) waar ze de getoondecode ingeven (2) en vervolgens een 'nickname' kiezen. Deze naam verschijnt dan rechts op het scherm van de leerkracht (3). Als er minstens 6 deelnemers zijn, kan je het spel starten.


Quizlet verdeelt vervolgens de groepen (2), vraag je studenten te gaan samenzitten per groepje (1) en start vervolgens het spel (3).


Je zal nu op jouw scherm de voortgang per groep zien: wie als eerste 12 vragen correct heeft, wint. Wordt er fout geantwoord: terug naar af.


Naar top

4.4 Klassikaal spelen: Quizlet Live (beeld studenten)

Studenten geven dus de URL quizlet.live in en vervolgens de deelnemingscode zoals getoond op het scherm van de docent (2). Dan kiezen ze 'join class' (3).


Vervolgens geven ze een naam in. Daarna is het even wachten tot de docent het spel gestart heeft.



Van zodra het spel gestart is, dient er samengewerkt te worden:
- de deelnemers van een groepje zien dezelfde vraag (1);
- ze zien op hun scherm, alleen hun antwoordmogelijkheden (2);
- het juiste antwoord staat dus op één van de 3/4 groepsleden hun scherm, dus niet noodzakelijk hun eigen scherm;
- alleen de speler, waarvan de groep overeenkomt dat het juiste antwoord op zijn scherm staat, klikt dit aan
- er volgt meteen een goed/fout melding.


Op het scherm van de docent zien ze hun vooruitgang en dat van de andere groepen.
Bij een fout antwoord, gaan de groep terug naar 'nul'. De groep die als eerste de finish bereikt (na 12 goede antwoorden) wint.



5 Studenten opvolgen


5.1 Laat studenten inloggen

Om gegevens te kunnen krijgen van wie wat gestudeerd heeft, dien je de studenten te vragen in te loggen.
Ze dienen dus, zodra ze op de link van je set klikken, zich aan te melden met hun Facebook, Google account, ... of moeten een Quizlet account aanmaken.
Indien ze dit niet doen, kunnen ze je sets spelen, maar er wordt niets geregistreerd van hun resultaten.

Van zodra ze ingelogd een set gespeeld hebben, zal je hiervan resultaat zien.

Naar top

5.2 Maak klassen

Ik zou steeds aanraden klassen te maken:
Een klas maak je door in je dashboard te kiezen voor '+ Create a class'.


Vervolgens geef je een naam en (eventueel) een beschrijving op (1) voor je klas. 
Bij (2) kan je uitvinken of studenten zelf ook leden aan de klas kunnen toevoegen, alsook sets (misschien was een keuze voor één van beide zinvoller?).
Vervolgens kan je je schoolnaam toevoegen (3).


In het volgende scherm krijg je meteen de mogelijkheid leden (2) en sets (1) toe te voegen. Dat moet niet noodzakelijk hier gebeuren, ook als je een set opent, bewerkt, ... heb je steeds de optie om deze aan een klas toe te voegen.
Class options (3) stelt je in staat de groep te verwijderen, te verlaten en te bepalen welke meldingen je per mail wil ontvangen van 'gebeurtenissen'.


Indien je leden wil toevoegen, zijn hiervoor verscheidene opties.
(1) geef een e-mailadres in
(2) kopieer en plak een heleboel e-mailadressen
(3) bezorg je studenten via mail, in een blog, op een ELO, ... de link om deel te nemen aan een class (welke zij natuurlijk ook kunne doorsturen);
(4) koppel je klas aan een Google Classroom: de leden daarvan krijgen een mail om deel te nemen;




5.3 Studenten opvolgen met een free account

Open de gewenste set en kies voor 'scores' (1).
Je ziet wie wat gespeeld heeft voor de onderdelen 'speller' en 'learn' (wie dit gedaan heeft zonder meer) (4) 'gravity' en 'scatter' (wie dit gedaan heeft en de top van de beste tijden) (3).
Onder het tabblad 'info' (2) zie je ook wie er al sets gestudeerd heeft, zonder daarom onderdelen te hebben beëindigd, maar er werd wel aan begonnen.


Tabblad 'info'


Als je in één van vorige overzichten, doorklikt op het icoontje van de persoon in kwestie, zie je het meest gedetailleerd mogelijke met je free account: wie in welke sets begonnen is, ze beëindigd heeft en hoe lang geleden.


Naar top

5.4 Studenten opvolgen met een teacher account

Het verschil met de gratis account, zit 'm vooral in:

- de info die ik als docent krijg per vraag: ik zie opgelijst welke vragen door veel of weinig studenten correct beantwoord werden;
- het feit dat ik voor mijn klas in één oogopslag zie wie welke onderdelen, van welke sets, tot een goed einde heeft gebracht.

Ik zie nog steeds niet wie welke antwoorden goed of fout had op bijv. een test.

Ik open een test en kies voor 'list' en 'students' (2). Ik kan voor de vragen van mijn test instellen of ik de percentages wil zien, gemaakt door alle studenten of kiezen voor bepaalde klassen (2). (3) Geeft je wel de mogelijkheid om progressie vast te stellen door het instellen van periodes.


Je kan met de betaalde account ook in één beeld oproepen, wie (4) wat (3) reeds gedaan heeft en wat zijn beste score, tijd, ... was. Hiervoor kies je het tabblad 'Class progress' (1). Ook hier kan je weer filteren op klassen en tijd (2).



Naar top

5.5 Wat ziet de student van zijn voortgang

Een student, kan van andere studenten zien, welke sets zij reeds gedaan hebben. Niet wat hun resultaat was.
Ook zien zij per test de beste scores van 'gravity' en 'schatter'.

Indien studenten een set openen, zien zij onder 'list' (1) welke termen zij vaak goed/fout gescoord hebben (2). Ook zien zij na het afwerken voor iedere set, wat er fout en juist was. Bij 'test' kunnen ze hun afgewerkte toets, met goede en foute antwoorden opslaan als PDF.


6 Hints en tips

  • Laat studenten zelf een Quizlet maken. Ze kunnen deze delen met klasgenoten, zijn tijdens het maken reeds met de leerstof bezig, oefenen een schrijfwijze, ...;
  • Deel binnen je school een betaalde account: maak afspraken rond klasnamen, laat ieder een map maken met zijn of haar initialen om Quizlets in op te slaan, ... Zo schep je orde, kan ieder zijn eigen klassen toch opvolgen zonder dat dit door mekaar 'loopt' en de kosten blijven beperkt; Zie 1.1 Betaalde en gratis accounts
  • Je kan een Quizlet afdrukken, als een lijst, of als 'kaartjes'. In het onderdeel 'test' kan je een mooi PDF afdrukje maken voor afnemen op papier;
  • Zijn jullie een GAFE (Google Apps for Education) school? Deel je Quizlet dan rechtsrteeks in Google Classroom.



7 Bronnen

Help | Quizlet. (2016). Quizlet.com. Retrieved 28 April 2016, from https://quizlet.com/help



8 Downloads

  • Download Quizlet in de AppStore
  • Download Quizlet in de Playstore

woensdag 27 april 2016

Google Drive: bestanden bewerken zonder internet


Het is mogelijk om in/met Google Drive gemaakte bestanden offline te openen en te bewerken. Daarvoor dien je volgende stappen te ondernemen.

Download deze handleiding in PDF

1 Inleiding
2 Stel je Drive in voor offline gebruik
3 Download de Chrome Webstore apps voor Docs, Sheets en Slides
4 Zeker spelen
5 Smartphone en tablet
6 Downloads
6.1 Downloads voor smartphone en tablet
6.2 Downloads Chrome Webstore apps

1 Inleiding

- deze instellingen gelden voor Google Docs, Sheets en Slides ... wens je MS Office bestanden (die in je Drive staan) te bewerken zodat ze bij hernieuwde internteconnectie synchroniseren, kijk dan hier;
- je dient met Google Chrome te werken om Docs, ... offline te kunnen bewerken;
- deze instellingen zijn toestelgebonden, je zal de stappen dus op iedere PC/laptop (waarmee je offline aan de slag wil gaan) dienen uit te voeren;
- de bestanden worden (weliswaar vrij goed verscholen) effectief opgeslagen op je PC/laptop: je doet dit dus best alleen op persoonlijke toestellen;
- niet alleen de bestanden waarvan jij eigenaar bent worden gedownload, ook die met je gedeeld zijn;
- indien je meer controle wenst over welke bestanden offline beschikbaar dienen te zijn, download dan zeker de Chrome Webstore apps voor Docs, Sheets en Presentaties/Slides (zie 3 Download de Chrome Webstore apps ...).

Naar top

2 Stel je Google Drive in voor offline gebruik

Je kan niet kiezen om bijvoorbeeld alleen Presentaties offline beschikbaar te maken.
In Drive ga naar het tandwieltje rechtsboven (1) en kies 'instellingen (2).


Vink vervolgens 'offline' aan (je ziet daar nogmaals de melding dit alleen op 'persoonlijke' toestellen te doen (zie ook 1 Inleiding).
Er zal nu gestart worden met het downloaden van je Drive bestanden.


Naar top

3 Download de Chrome Webstore apps voor Docs, Sheets en Slides

Aangezien alle bestanden in je Drive gedownload worden, ook die met je gedeeld zijn, is het aangewezen te werken met deze apps.
Zo heb je meer controle (meer zekerheid), dat het bestand dat jij wil openen effectief offline beschikbaar is.
Via de apps kan je immers specifieke bestanden gaan aanduiden om zonder internetverbinding te kunnen openen en/of bewerken.

Tevens krijgt een bestand dat op deze manier aangevinkt is, een icoontje achter de bestandsnaam dat aangeeft dat het offline beschikbaar is.

Ga naar de Chrome Webstore en zoek daar vervolgens naar:
Google Documenten
Google Spreadsheets
Google Presentaties

Ze verschijnen aan de rechterzijde, kies voor 'toev. aan Chrome'.


Vervolgens open je één van de apps (Docs, Sheets of Slides) waarvan je specifieke bestanden wil selecteren om offline beschikbaar te maken.
Open je Apps (uiterst links boven). Op de afbeelding selecteer ik vervolgens Google Documenten.


Achter elk bestand zie je drie verticale puntjes (1) waar je op klikt en vervolgens schuif je 'Offline beschikbaar' aan (2) (naar rechts).


Het bestand begint te synchroniseren en je ziet na een tijd dat het offline beschikbaar is door het icoontje achter de bestandsnaam.


Naar top

4 Zeker spelen

- werken met de apps (zie 3 Download de Chrome Webstore apps ...) geeft je meer controle en zekerheid;
- zet (voor je vertrekt, naar de locatie zonder internet gaat, ...) even je WiFi uit en kijk of het bestand zich opent.

Op de afbeelding heb ik mijn WiFi uitgezet en zie je het verschil in 'uitzicht' tussen een NIET beschikbaar bestand (1) (tekst is 'vaag' niet vet) en een offline wel beschikbaar bestand (2).


Naar top

5 Smartphone en tablet

Ook in de officiële apps voor Drive, Docs, Sheets, ... van Android en iOS kan je bestanden aanduiden om offline op te slaan (ik kan het helaas niet testen op een Windows mobiel toestel, maar de apps die je terugvindt in 6 Downloads beweren althans van wel).

Indien je een bestand opent via Google Drive (of Documenten, Slides, Sheets app) vindt je er achter/onder drie puntjes terug waar je op klikt.


Vervolgens vink/duid je aan dat het bestand offline moet beschikbaar gemaakt worden.
Zie ziet het er uit in de Drive App voor Android.



Zo ziet het er uit in de Google Documenten app voor Android.


Naar top

6 Downloads


6.1 Voor mobiel met QR code






6.2 Chrome Webstore apps


Naar top